czwartek, 7 kwietnia 2016

Top 10, czyli najpiękniejsze kwiaty wiosny.

Czy ktoś z Was może sobie wyobrazić wiosnę w ogrodzie bez przebiśniegów, krokusów, narcyzów i tulipanów?  Ja nie!


1. Przebiśnieg, śnieżyczka (Galanthus nivalis L.)

 To pierwsze cebulowe kwiaty, które kwitną od lutego do kwietnia w naszym ogródku. Najpiękniej się prezentują posadzone w dużych grupach pod drzewami lub krzewami. Moje posadziłam koło ogrodowej damy, czyli "Nierozpoznawalnej", która jest na słoneczku, osłonięta od wiatru. I takie miejsca są dla tych kwiatów najlepsze. Ziemia powinna być próchniczna i przepuszczalna, ale równie dobrze urosną na piachu.  ;)


2. Krokus 'Pickwick' Crocus vernus 'Pickwick' - cudowny zwiastun wiosny o ciekawych kolorze fioletowo-białym.  

W sprzedaży jest wiele gatunków i odmian o różnej gamie kolorów. Pięknie się prezentują posadzone w grupach na rabatach lub porozrzucane  kępkami trawie. Pod warunkiem, że będziemy na nie uważać wczesną wiosną! Krokusy uwielbiają słoneczne miejsca, gleby żyzne i wilgoć. Jak  wszystkie cebulowe lubią być nawożone. Najlepiej użyć do tego celu nawozów wieloskładnikowych.


3. Przylaszczka pospolita - Hepatica nobilis - gatunek rośliny wieloletniej z rodziny jaskrowatych. 

Kiedyś była tylko klejnotem lasu, a teraz gości również w naszych ogrodach. A wszystko to za sprawą bardzo łatwego rozmnażania z ich kłącza. Można rozmnażać przez podział wiosną, najlepiej  zaraz po jej kwitnieniu lub z nasion. Aby te kwiaty lepiej nam kwitły to podczas sadzenia można dodać kompostu. Kwitnie od lutego do końca kwietnia. Najlepiej rośnie na stanowiskach  półcienistych i cienistych.  Jeśli jest posadzona w słońcu to wymaga podlewania. Wymaga ziemi żyznej, ciężkiej i najlepiej wapiennej. Kwiaty i liście są wyjątkowo ozdobne. 




4. Cebulica syberyjska (Scilla siberica)

 Uprawiana jako roślina ozdobna, ze względu na swoje intensywnie laurowo, niebieskie kwiaty.  Kwitnienie marzec - kwiecień. Nadaje się do ogrodów skalnych, na rabaty pod drzewa i krzewy.
Gleba: Próchnicza, lekko wilgotna i przepuszczalna. Uwielbia słońce jak i półcień.  U mnie rośnie pod pięknym, zimozielonym niwaki. 


 
5. Śnieżnik lśniący - Chionodoxa luciliae - moja ogrodowa perełka.  

Śnieżnik lśniący jest uroczą rośliną, która inaczej niż pozostałe wytwarza 2-3 łodygi na których znajdują się jasnoniebieskie, gwiaździste z białym środkiem kwiaty.  Lubi glebę próchniczą, przepuszczalną, ale wilgotną. Uwielbia słońce lub półcień. Rozmnaża się te urocze roślinki z cebul przybyszowych, które wykopujemy po kwitnieniu. Najlepiej to robić w trzecim roku jego uprawy.

Pracowite pszczółki - Kasia i Madzia moje wnuczki.
 6. Niezapominajka (Myosotis)

 Ta dwuletnia roślina sama się wysiewa do gruntu. Wysiała mi się przy oczku i na rabatach, gdzie posadziłam tulipany i wysokie czosnki. To najpiękniejsze zestawienie wiosennych roślin.  Niezapominajka tworzy duże kępy z drobnymi, niebieskimi kwiatami z żółtym oczkiem, które wyglądają wręcz bajecznie. Istnieją również odmiany o kwiatach różowych lub białych. Wymagań nie ma żadnych, rośnie dosłownie wszędzie.


7.  Skalnica Arendsa - (Saxifraga x arendsii)

Bylina tworząca piękne, niskie kobierce, stosowana w ogrodach skalnych. Kwitnie wiosną, po przekwitnięciu nadal jest bardzo dekoracyjna. Ma zimozielone liście. Lubi słoneczne stanowiska i dość wilgotne gleby. Kwitnie kwiecień / maj.

Kompozycja  z bratków i hiacyntów w  koszu w kształcie tulipana.



8. Hiacynty (Hiacinthus)
To wieloletnia roślina cebulowa. Ich duże cebule wykształcają okazałe, gęste kwiatostany o nieziemskim zapachu. Podobnie jak inne gatunki cebulowe, lubią stanowiska słoneczne, żyznej i przepuszczalnej gleby oraz systematycznego nawożenia. Moim ulubieńcem wśród hiacyntów jest cudowna odmiana "Woodstock", którą pokazałam na zdjęciu. Cudnie się prezentują w towarzystwie tulipanów. 
 9. Narcyzy.
Narcyzy należą do najpopularniejszych ozdobnych roślin cebulowych kwitnących wiosną. I to najbardziej rzucające się w oczy kolory wiosny. Najpiękniejszą odmianą jest narcyz - Narcissus 'Bridal Crown' o pełnych białych kwiatach. Ta cebulowa roślina jest najłatwiejsza w uprawie. Tylko trzeba pamiętać, żeby je sadzić głębiej niż cebule tulipanów. Cebule należy sadzić na głębokości równej dwóm trzecim wysokości cebul. Po posadzeniu narcyzów, wczesną wiosną, warto pomyśleć o nawożeniu nawozem wieloskładnikowym. Narcyzy wykopujemy co trzy-cztery lata. 


10. Tulipany
Na koniec najpiękniejsze cebulowe kwiaty wiosny. Bez tych roślin nie wyobrażam sobie ogrodu.
Ich formy i kolory dają duże możliwości aranżacyjne.

W tamtym roku wykonałam piękny kosz z winobluszczu w którym posadziłam drobnokwiatowe bratki i 60 sztuk tulipanów.  Liczę na piękny efekt za niecałe 2 tygodnie. I wielkie "wow" moich znajomych. 

 



14 komentarzy:

  1. Nie wyobrażam sobie wiosenne ogrodu bez wszystkich kwiatów, które pokazujesz. Uwielbiam je i są i w moim ogródku. Mam wśród nich mojego ulubieńca. Jest to niezapominajka. Ślicznie wygląda kosz z bratkami i hiacyntami. Ostatni kosz będzie cudownie wyglądał, jak zakwitną tulipany. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam kochana taką nadzieję! Jak tylko zakwitną tulipany to zaraz umieszczę nowy post. Na mojej liście bym dodała jeszcze kilka pięknych kwiatów: zawilca, stokrotki, szafirki....ale za długi byłby post. ;) Pozdrawiam Giga serdecznie. :)

      Usuń
  2. ...witaj Iwonko :) U Ciebie kochana jak zwykle pięknie i kolorowo :) Wszystko jest tak pięknie dopracowane :) Często zaglądam do Ciebie do ogrodu przez "furtkę" ;) aby zobaczyć jakie kwiaty rosną w cieniu. Mam dwa fajne kosze powieszone na ścianie altanki, gdzie rośnie też winogron i nie wiem co mogłoby tam fajnego rosnąć. Może mała podpowiedz? Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie i gorąco.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj Jolu. :) W koszach możesz posadzić zwisające bratki i tojeść rozesłaną. Cudnie taka kompozycja wygląda. Pozdrawiam i ściskam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...witaj Iwonko :) Dziękuję bardzo kochana za odpowiedz :) Pozdrawiam Ciebie i Twoich bliskich :)

      Usuń
  4. Pięknie! Kocham kwiaty a Twoje kompozycje kwiatowe są mistrzostwem. Ja dzisiaj kupiłam stokrotki i moje ukochane jaskry. Pozdrawiam wiosennie. Kamila.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Kamilko. :) Jaskry są przepiękne, ale ja mam do nich pecha. Jeden rok tyko u mnie gościły, bo ciężko przechodziły nawet łagodne zimy. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  5. Wyobrażałam sobie twoją kompozycje w koszu i stwierdzam że będzie wow :-) pięknie i wiosennie u Ciebie,czekam aż tulipany zakwitna i przylaszczki w lasach:-)
    Pozdrawiam wiosennie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aguś przylaszczki już kwitną! Wszystkie zdjęcia oprócz tulipanów są wykonane w tym roku. Kosz lada moment zakwitnie. Nie mogę się już tego widoku doczekać. ;)

      Usuń
  6. Wspaniałe :) Myślałam, że wybiorę jeden najpiękniejszy, ale się nie da, bo wszystkie są cudowne.
    Piękny ogródek Iwonko :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Iwonko jestem zachwycona ... miło było odwiedzić Twój bajeczny ogród wczesną wiosną .Jest niesamowicie pięknie i kolorowo .Kwiaty Cię kochają nie mniej, niż Ty je kochasz ..to widać jak odwdzięczają się swoja urodą .Gratuluję pomysłów w wystroju ... Jesteś niekończącą skarbnicą wspaniałych pomysłów ! Życzę Ci samych radości z tego co kochasz ..niech Ci wszystko najpiękniej kwitnie i pachnie .<3 Pozdrawiam .Maria

    OdpowiedzUsuń
  8. Witaj, Iwonko! Twój wiosenny ogródek ma tyle wdzięku..! Zachwyciła mnie przylaszczka, ma cudowne listki, nie wiedziałam, że są tak atrakcyjne. Niestety, w moim ogrodzie sobie nie poradzą, mam suchą i kwaśną glebę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Witaj, miło Cię odwiedzać. Co do wiosennych zwiastunów wiosny zgadzam się z Tobą w 100%, dodałabym jeszcze stokrotki. Piękna kompozycja w koszu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Pięknie to opracowałaś i śliczne zdjęcia Iwonko i kolaże. Pozdrawiam artystko ogrodowa :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad na moim blogu w formie komentarza.