środa, 13 stycznia 2016

Jak wykonać rzeźby z gałęzi?






Tworzenie naturalnych dekoracji ogrodowych, które swoim wyglądem przypominają postacie ludzi, w naturalnej wielkości, to zadanie nie łatwe. Jego tajniki zgłębiam od miesiąca, z każdym dniem odkrywając coś nowego. Nieustannie eksperymentuję, dodaję nowe materiały, stosuję nowe techniki, które z biegiem czasu podnoszą jakość i poprawiają wygląd moich prac. Dziś jestem już na etapie kiedy mogę dzielić się swoim doświadczeniem, doradzać, podpowiadać, a nawet udzielać prawdziwych porad jak wykonać poszczególne dekoracje. Mimo, że patrząc na swoje prace, nie zawsze jestem zachwycona efektem końcowym. Zdaję sobie też sprawę, że nie są i może nigdy nie będą wykonane perfekcyjne.
Jednak nie martwię się tym ponieważ większość dekoracji wykonuję tylko na jeden sezon, a ponadto praktycznie żadna nie opuszcza mojego ogródka. Co więcej wszystkie szybko mi się nudzą i w kolejnym roku mam ochotę je wszystkie wymienić. I tak najczęściej robię. Nieco inaczej jest jednak z postaciami, które w tym roku zrobiłam po raz pierwszy. Ze względu na swoje rozmiary oraz nakład pracy, który w nie włożyłam, mają szansę gościć w moim ogrodzie kilka lat.
 

Pomysły na wykonanie dekoracji ogrodowych rodzą się w mojej głowie nieustannie. Właściwie „pomysł goni pomysł”, a wykonując jedną dekorację, już układam plan na kolejną. Było tak od zawsze, ale dopiero teraz mam dogodne warunki do pracy i oddawania się swojej pasji.
Wykonanie rzeźb postaci jest, jak wspomniałem, zadaniem nie łatwym, ale przy odrobinie pomocy i kilku moich wskazówkach, możliwym do wykonania. Na początek trzeba wykonać metalowy stelaż, najlepiej spawany z żebrowanych prętów, który oddaje kształt i ogólną bryłę planowanej figury. Wysokość, ułożenie i pozycja postaci jest dowolna. Jedyne o co proszę, by nie kopiować identycznej do mojej!



Wykonany stelaż oplatamy następnie gałązkami do momentu satysfakcjonującego nas kształtu wykonywanej rzeźby. Ważne jest aby zachowywać odpowiednie proporcje, które w jak najbardziej naturalny sposób będą oddawały postać człowieka. W tym celu dobrze jest, od czasu do czasu, przerwać pracę, odsunąć się nieco od wykonywanej rzeźby i spojrzeć na nią z dalszej perspektywy. Do daje lepszy obraz i odbiór sytuacji.




Pod koniec pracy, w niektórych miejscach, takich jak ręce czy nogi wiążemy gałązki cienkim drutem, ale tak aby nie był widoczny. Zapobiegnie to rozplataniu gałązek i pomoże w uzyskaniu potrzebnych konturów.
I to tyle. Więcej tajników nie zdradzę, bo to mój autorski patent. Ale jedno mogę zdecydowanie powiedzieć: musicie zaopatrzyć się w cierpliwość, cierpliwość i jeszcze raz cierpliwość.
Mimo wszystko mam nadzieję, że troszkę pomogłam. Pozdrawiam czytelników bloga, Iwona.

14 komentarzy:

  1. Podziwiam Cię za pomysły i za wykonanie. Twoje prace są zawsze cudowne.Ja nie mam takich zdolności. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ty nie jesteś zadowolona z własnego wykonania? Przecież to tak oryginalne rzeczy, że na sam widok trudno się nie zachwycić.

    OdpowiedzUsuń
  3. Iwonka, jestes niesamowita......ale zastanawiam się, gdzie znależc gałęzie nadajace się do tych rzezb.....?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz zadzwonić do firmy ogrodniczej, która wykonuje prace na terenie miasta. Często obcinają gałęzie i wywożą na śmietnisko. ;)Ja tak przynajmniej robię. ;) Mam zaprzyjaźnionego ogrodnika, pozdrawiam. :)

      Usuń
  4. Wypracowane, mogą się podobać, ja jednak wolałabym coś bardziej naturalnego, może żółw, dżdżownica, mniej górowałoby nad przestrzenią, ale to tylko moje zdanie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Możesz mi nawet pokazać kok po kroku , od A do Zet,,,,i tak nie zrobię takiego :) Cudne

    OdpowiedzUsuń
  6. ukłon Iwonko....

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaj Iwonko... Myślę, że jesteś perfekcjonistką w tej dziedzinie... i już nikt Ciebie nie "dogoni"... pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj raczej nie! Gdybym robiła przynajmniej po kilka sztuk to może bym była usatysfakcjonowana ich wyglądem, ale i tak z samego faktu... że sama wykonuję dekoracje jako amator w tej dziedzinie i tak się cieszę, pozdrawiam. ;)

      Usuń
  8. Podziwiam Cię i Twoje zdolności Iwonko!!!
    pięknie!
    moc uścisków posyłam

    OdpowiedzUsuń
  9. Wspaniałe te rzeźby! Jestem oczarowana i podziwiam Twoją twórczą pasję. Cudownie mieć ogród i jeszcze dobrze się w nim bawić:)
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję pięknie Tobie i Wszystkim za miłe słowa pod mim adresem. Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  10. Podziwiam Cię kobietko, Twoje oryginalne prace i Twój cudowny ogród, przesyłam serdeczności

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja nie mam takich zdolności :) no po prostu genialne pomysły :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad na moim blogu w formie komentarza.