piątek, 24 kwietnia 2015

Szachownice



Niezwykłe wytworne szachownice 

To właśnie wiosną zakwitają  te piękne dzwonkowate kwiaty w niezwykłych kolorach.
Są o wiele niższe niż tulipany co myślę, że jest nawet ich atutem.
Można je posadzić z tyłu rabaty przed tulipankami.
Najładniej wyglądają w grupie i bez towarzystwa innych roślin. Przyznam się bez bicia, że sama popełniłam błąd przy ich wsadzaniu. Ale to zmienię na jesień, gdy dokupię więcej cebul. Marzy mi się przynajmniej po pięć sztuk żółtej i pomarańczowej. :)




Szachownica cesarska (F. imperialis) powszechnie jest nazywana koroną cesarską.
Jest wyjątkowo okazała i jak przystało na taką Miss, kwiatostan wieńczy korona z liści.
 

Lubi osłonięte od wiatru nasłonecznione miejsca i preferuje gleby przepuszczalne oraz próchniczne.
Swoim zapachem odstrasza nornice !



 Szachownica cesarska 
Fritillaria Imperialis Lutea


 Szachownica cesarska
Fritillaria Imperialis  'Rubra Maxima'.
 







Termin sadzenia szachownic przypada pod koniec sierpnia lub na początku września.
Sadzimy na głębokości około 20 centymetrów.
Gdy jest  zbyt wilgotno to cebule mogą gnić!
Bardo wysokie szachownice wymagają podpór!


Szachownica lisia (Fritillaria uva-vulps)

Smukła roślina o wąskich lancetowatych liściach.
Ma 1- 3 czekoladowo-brązowe, wąskie kwiaty o żółtych zabarwionych wierzchołków kwiatów. Bardzo łatwa w uprawie. Pięknie się prezentuje samotnie w ogródkach skalnych.

Wszystkie rośliny tego rodzaju to byliny cebulowate.

Miejsca z posadzonymi  szachownicami okrywamy delikatnie gałązkami świerku lub liśćmi.
Jest wiele odmian, ale ja tylko marzę o jednej szachownicy perskiej (F.persica)
Kiedyś na pewno  zawita do mojego ogródka. ;)



9 komentarzy:

  1. Nie każdego roku zakwitają mi korony cesarskie :(. W tym jest jedna, pomarańczowa. One są cudowne. Nie mam szachownicy lisiej, ale mam kostkową, która ma dużo kwiatów. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szachownica kostkowata (Fritillaria meleagris L.) to istne cudeńko. Może ją też przygarnę do ogrodu. ;) Pozdrawiam Giga

      Usuń
  2. Na jesieni kupiłam cebulki szachownicy zdaje się kostkowej, były w zestawie z innymi cebulkami kwiatów. Teraz tylko gdzie ona jest? Bo tyle mi z tych nowości nawschodziło, że muszę poczekać aż zaczną kwiaty kwitnąć...
    Wszystkie Twoje szachownice to ślicznotki... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze Dorotko, że wszystkie roślinki wschodzą. Jeśli nie zakwitnie w tym roku na na pewno w następnym roku. Ja codziennie kukam na miejsce, gdzie posadziłam lilie i zastanawiam się... czy one mi wzejdą! Tak mam za każdym razem. ;)

      Usuń
  3. Piekna szachownica, piekne okazy pokazalas az zazdroszcze :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sliczne zdjęcia. Też lubię te kwiaty, podobno odstraszają krety:)

    OdpowiedzUsuń
  5. piekne kwiaty, ja mam chyba za ciężka glebe na nie bo u mnie nie kwitną

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad na moim blogu w formie komentarza.