piątek, 27 marca 2015

Hortensje

 Hortensje - miała je moja babcia, mama i teraz ja :)

Pamiętam te kwiaty u mojej babci jak rosły 40 lat temu w wiejskim ogródku tuż przy starym drewnianym płocie. Często mi się śni stara chatka, babcia i jej  piękne kwiaty, które teraz na nowo przechodzą swój renesans. Rosły tam hortensje, malwy, róże, lilie, kosmos, piwonie, nagietki, lwie paszcze oraz wiele innych cudnych kwiatów. Hortensje i Lilie były w każdym ogródku przydomowym.
Wszystkie wiejskie gospodynie do kościoła na ołtarz je nosiły. W całym kościele unosił się dziwny zapach, którego nie znosiłam, ale cóż miałam zaledwie kilkanaście lat.
Kompletnie mi się wtedy nie podobały.
Może byłam za młoda, by ich urok i  piękno tak naprawdę odkryć.
Teraz  znowu są modne. A ja po wielu latach zauważyła  to coś co jest w tych kwiatostanach.
Jestem nimi zauroczona i nie wyobrażam sobie, że ich miejsce może zająć inny krzew.     
Wszystkie mi się podobają i muszę czasami sobie odpuścić w kupowaniu, bo po prostu brakuje mi dla nich miejsca. Napiszcie jakie macie z tymi kwiatami wspomnienia i  jakie kwiaty pamiętacie z dzieciństwa ?

HORTENSJA KOSMATA - Hydrangea aspera 

Piękna odmiana hortensji o bardzo ciekawych kwiatostanach i ulistnieniu.

Kolor kwiatów fioletowy, z charakterystyczną białą obwódką.
 Liście duże lub bardzo duże, lancetowate są koloru ciemnozielonego z charakterystycznymi włoskami na całej powierzchni liścia.
  Kwitnie na przełomie czerwca  do sierpnia. Hortensja nie wymaga specjalnych zabiegów cięcia,  jedynym okresem kiedy możemy wykonać jakiekolwiek zabiegi to wczesna wiosna, przycinamy wtedy uschnięte kwiatostany i przemarznięte po zimie tylko końcówki. 
 Anabelle
 Ma ogromne kwiatostany w kolorze kremowobiałym. Po deszczach lubi się pokładać.



Hydrangea paniculata 'Limelight'
 Niezawodne kwitnienie, bujny wzrost i olbrzymie, wiechowate kwiatostany to cechy krzewów hortensji bukietowej.

 Tak wygląda późną jesienią  
Hortensja ogrodowa
Wszystkie hortensje sadzimy w glebie świeżej, nawet wilgotnej, o lekko kwaśnym odczynie. 
Niektóre gatunki dobrze rosną i kwitną w słońcu jak ta moja, ale tak naprawdę to służy im najlepiej półcień. 
Wczesną wiosną nawozimy je nawozem wieloskładnikowym.
Latem pamiętamy o podlewaniu z reguły codziennie 1 wiadro na jeden krzak.

Różowym kwiatom hortensji  ogrodowej można zmienić kolor na niebieski.
Jeśli chcemy takie zabarwienie kwiatów  uzyskać musimy kupić odżywkę zawierającą glin (nawóz do niebieskiej hortensji ) i podlewać zgodnie ze wskazówkami na opakowaniu.


Hortensja Hydrangea macrophylla Zorro 
Przepiękna odmiana i efektownym, mocnym kwitnieniu. 
Na obfitość kwitnienia hortensji ma również wpływ prawidłowe nawożenie. Niedobór azotu, magnezu, fosforu czy żelaza powoduje słaby wzrost i nie zawiązywanie się pąków kwiatowych. Aby temu zapobiec możemy stosować mieszanki nawozowe przeznaczone specjalnie dla hortensji.


To moja nowość będzie teraz miała dwa lata.
 Bardzo jestem ciekawa ja w tym roku zakwitnie, bo ma ponoć największe kwiatostany. Zobaczymy !
Hortensja dębolistna 

Ma cudowne liście przypominające do złudzenia liście dębu. Jesienią liście się przebarwiają na różne kolory czerwieni. Na zdjęciu moja wnusia Natalia podziwia jej wielkie wiechowate kwiaty.

Hortensja ogrodowa niebieska
Dostałam ją od sąsiadki miała ją kilka lat i  nie chciała jej kwitnąć. Nie mam pojęcia czemu ! U mnie zakwitła w pierwszym roku po posadzeniu. Nie potrzebuje żadnego barwnika jest autentycznie niebieska.
Przyznam się że nie mam pojęcia co to za odmiana mogę tylko się domyślać  :)

Hortensje bukietowe

 Wielką zaletą  hortensji bukietowej jest to, że pąki kwiatowe zawiązuje na pędach tegorocznych, powstałych w roku kwitnienia.

Krzew o wyprostowanym pędach i wiechowatych, bardzo dekoracyjnych kwiatostanach.
Cudnie się przebarwia jesienią, ale nie mam jej zdjęć tylko to jedno :).
Moja jeszcze mała mam nadzieję, że w tym roku  pięknie urośnie i pokarze swoje piękno.
Napiszcie jakie macie z tymi kwiatami wspomnienia i jakie kwiaty pamiętacie z dzieciństwa.?



12 komentarzy:

  1. Mam białą anabell, piękna jest. Jesienia zrywam już brązowe kwiatostany i zasuszam. Mam w bukiecie do teraz. Pozdrawiam Iwonko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hortensje idealnie nadają się na wszelkie bukiety i wianki, moje też jeszcze wiszą w domu. Pozdrawiam Gosiu :)

      Usuń
  2. Jak ja uwielbiam hortensje...
    każda odmiana ma coś w sobie wyjatkowego:)
    pięknego weekendu Iwonko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda... wszystkie są piękne i wyjątkowe Natalio :)

      Usuń
  3. Nie znam nazw moich hortensji, ale mam niebieskie, białe i różowe... Białe w tamtym roku sprezentowała mi kuzynka, a różowe szczepki dostałam od pewnej starszej pani. Wsadziłam do donicy na dworze jesienią i o dziwo przetrwało to zimę, chociaż się obawiałam! Obecnie wypuszcza nowe liście (i jaka z tego radość jest).
    Moja mama od zawsze miała w ogrodzie goździki, kosmosy, piwonie, lilie (szczególnie z tych białych była bardzo dumna). Obecnie ma wiele innych kwiatów, które kiedyś nie były dostępne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nazwy nie są ważne lecz to, by pięknie kwitły i dawały radość. Te wyhodowane od maleńkiej sadzonki są szczególnie cenne dla nas samych. Kilka mi się udało wyhodować dla moich znajomych.
      Pozdrawiam

      Usuń
  4. Uwielbiam bukiety kwiatów na jednej gałązce. Tak mi się kojarzą hortensje. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Hortensja to moje marzenie od zawsze, moze w tym roku uda mi sie je spelnic. Marzy mi sie bukietowa i ogrodowa, pozdrawiam Mayu

    OdpowiedzUsuń
  6. Iwonko witaj w końcu trafiłam :) hurra - dziękuję za spis hortensji - ja uwielbiam te krzewy ale na razie mam skromną kolekcję - z pewnością ją poszerze w tym roku - pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Aguś to nie są wszystkie jakie mam ! Nie mam wszystkich zdjęć, za jakiś czas dodam nowy post o nich. Pozdrawiam kochana :)

      Usuń
  7. Ja też doskonale pamiętam, że to była roslina wiejskiego ogrodu. A teraz trafiła na miejskie salony jest barszo "terndy". Czyli nie warto klasyfikować ani roslin ani ogrodów. Pozdrawiam - mnie szcególnie podobają się hortensje o luźnyxh kwiatostanach tekich jak 'Unique'.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam hortensje bukietowa, kupiłam niebieską ale problem mam z pozostałymi. Nie kwitną już trzeci rok -nie przekroczone kto podpowie co zrobić żeby kwitly?

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie ślad na moim blogu w formie komentarza.